Nazwa programu – ERASMUS +; Akcja 2: „Partnerstwa strategiczne – Partnerstwa
strategiczne na rzecz edukacji szkolnej”
Tytuł projektu – „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”
Okres realizacji projektu – 01.09.2019 r. – 31.08.2022 r.
Wartość projektu – 207 386 EURO
Koordynator Projektu: Powiat Kielecki
Partnerzy:
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bodzentynie
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chmielniku
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Piekoszowie
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
- Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) – Portugalia
- Innovation Frontiers IKE – Grecja
- Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina – Chorwacja
Cel główny projektu:
Wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze SPE poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli/specjalistów/konsultantów w zakresie włączających form i metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi ICT.
Cele szczegółowe projektu:
- poznanie zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE,
- wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki,
- poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów,
- zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE.
Uczestnicy:
Nauczyciele/specjaliści/konsultanci (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, osoby odpowiedzialne za jakość oświaty) z 4 krajów partnerskich. Będą to osoby pracujące z uczniem ze SPE, udzielające wsparcia nauczycielom, zajmujące się szeroko pojętą edukacją oraz edukacją włączającą.
Działania:
- zorganizowanie 4 międzynarodowych spotkań projektowych,
- zorganizowanie 4 krótkoterminowych programów szkoleniowych dla Uczestników z 4 krajów:
Polski, Portugalii Grecji i Chorwacji,
- opracowanie poradnika dla nauczycieli,
- opracowanie międzynarodowego kursu e-learningowego,
- przeprowadzenie krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych dla nauczycieli.
Oddziaływanie i korzyści długoterminowe:
- zwiększenie efektywności wsparcia udzielanego nauczycielom pracującym z uczniem ze SPE,
- zwiększenie u nauczycieli poziomu efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE,
- zwiększenie wiedzy nauczycieli w zakresie modeli edukacji włączającej i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich,
- podniesienie kompetencji i umiejętności zawodowych uczestników projektów zakresie wspierania uczniów o SPE,
- zapewnienie dostępności do kursu e-learningowego dla szerokiej grupy nauczycieli,
- podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE,
- zwiększenie jakości wsparcia udzielanego uczniom ze SPE i ich rodzicom w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych oraz edukacji włączającej.