Aby usprawnić rękę dziecko powinno: rzucać, chwytać, manipulować, modelować, stemplować, rysować, wycinać, lepić, odrysowywać, kalkować.
Należy pamiętać, że w ćwiczeniach należy przechodzić od ruchów szerokich i płynnych do drobnych, oderwanych i bardziej precyzyjnych.
Jak przygotować rękę do prawidłowego chwytu pisarskiego
- Lepienie kulek z plasteliny opuszkami palców, formowanie palcami kulek z folii aluminiowej, z papieru.
- Wkręcanie i wykręcanie śrubek, odkręcanie i zakręcanie słoików, butelek.
- Łamanie patyczków.
- Przenoszenie przedmiotów za pomocą szczypiec do lodu lub cukru.
- Gry typu pchełki, skaczące żabki, czapeczki.
- Przypinanie do sznura, do brzegu pudełka klamerek do bielizny.
- Rysowanie palcem, patykiem na piasku, na śniegu, w mące, w soli, w bułce tartej.
- Robienie konfetti dziurkaczem biurowym.
- Układanie kciuka kolejno między palcami (pokazywanie figi).
- Wycieranie gumką linii poziomych i pionowych.
- Temperowanie kredek.
- Wodzenie palcem po torze.
- Wrzucanie drobnych monet do skarbonki.
- Otwieranie i zamykanie kłódek.
- Kartkowanie stron w książkach, czasopismach.
- Układanie wzorów z guziczków.
- Zabawy konstrukcyjne małymi klockami.
Rozwijanie sprawności graficznej i motorycznej rąk
- Malowanie na dużym arkuszu papieru palcem, gąbką, szmatką, dużym pędzlem:
- barwnych plam (np. mokre na mokrym - całą powierzchnię kartki zwilżamy i na nią nakładamy farbę gąbką, szmatką, dużym pędzlem. Po wyschnięciu powstałe wzory obrysowujemy kredką, mazakiem, piórem),
- form okrągłych (balonów, jabłek, piłek),
- malowanie linii prostych, ukośnych, falistych.
- Rysowanie kredą na tablicy, na ciemnym karbowanym papierze, na chodniku.
- Lepienie z plasteliny, modeliny, gliny lub ciastoliny kulek, wałków:
- wykonywanie wylepianek przez wypełnianie konturów plastelinowymi „ciapkami",
- wykonywanie wylepianek przez rozcieranie plasteliny na kartce.
- Formowanie kompozycji z papieru kolorowego (przy układaniu i nalepianiu należy zwrócić uwagę, aby dziecko zachowało kierunek od lewej do prawej strony).
- Obrysowywanie szablonów figur geometrycznych od wewnątrz i na zewnątrz.
- Zamalowywanie powierzchni prostych figur geometrycznych (trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt) z jednoczesnym ich nazywaniem.
- Kopiowanie prostych rysunków o wyraźnych konturach przez kalkę techniczną.
- Kolorowanie obrazków w książeczkach dla dzieci.
- Malowanie po śladach (po liniach uprzednio namalowanych).
- Cięcie po liniach prostych, ukośnych, falistych, wycinanie kół i innych figur geometrycznych (od dużych do małych).
- Obrysowywanie liter - duże szablony.
- Rysowanie szlaczków według wzoru na kratkowanym papierze, początkowo złożonych z kropek, kresek, potem z elementów liter.
- Kalkowanie rysunku z zachowaniem jednego ciągłego ruchu.
- Ugniatanie jedną ręką kul z gazety, bibuły.
Rozwijanie schematu ciała i orientacji przestrzenno- kierunkowej
- Spostrzeganie przedmiotów względem siebie jako będących z przodu, z tyłu, przed, za, ponad, poniżej, po prawej lub po lewej stronie.
- Określanie miejsca położenia wskazanych przedmiotów; posługiwanie się określeniami: góra, dół, na, pod, za, w.
- Uczestniczenie w zabawach typu: Gdzie schowała się lalka?, Ciepło – zimno.
- Układanie zabawek według poleceń nauczyciela, np. Połóż misia na drugiej półce, między lalką a pajacykiem.
- Określanie kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: do góry, na dół, w prawo, w lewo, w przód.
- Wskazywanie swoich prawych i lewych części ciała.
- Poruszanie się pod dyktando, np. Idź pięć kroków w prawą stronę, dwa do przodu, trzy w lewą stronę.
- Składanie z elementów modelu postaci.
- Wykonywanie poleceń, np. Podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, stań na prawej nodze.
- Rzucanie piłeczek, woreczków według instrukcji: do góry, do tyłu, do przodu, w dół, w lewo, w prawo.
- Powtarzanie ruchów drugiej osoby (zabawa w lustro).
- Określanie ułożenia ciała w przestrzeni w oparciu o rysunek lub rysunek postaci: Na której ręce dziewczynka ma rękawiczkę? Na której nodze nie ma buta? itp.
Opracowanie
Aleksandra Tymborowska – pedagog,
Magdalena Jerzak – pedagog