Aby usprawnić rękę dziecko powinno: rzucać, chwytać, manipulować, modelować, stemplować, rysować, wycinać, lepić, odrysowywać, kalkować.

Należy pamiętać, że w ćwiczeniach należy przechodzić od ruchów szerokich i płynnych do drobnych, oderwanych i bardziej precyzyjnych. 

     Jak przygotować rękę do prawidłowego chwytu pisarskiego

  1. Lepienie kulek z plasteliny opuszkami palców, formowanie palcami kulek z folii aluminiowej, z papieru.
  2. Wkręcanie i wykręcanie śrubek, odkręcanie i zakręcanie słoików, butelek.
  3. Łamanie patyczków.
  4. Przenoszenie przedmiotów za pomocą szczypiec do lodu lub cukru.
  5. Gry typu pchełki, skaczące żabki, czapeczki.
  6. Przypinanie do sznura, do brzegu pudełka klamerek do bielizny.
  7. Rysowanie palcem, patykiem na piasku, na śniegu, w mące, w soli, w bułce tartej.
  8. Robienie konfetti dziurkaczem biurowym.
  9. Układanie kciuka kolejno między palcami (pokazywanie figi).
  10. Wycieranie gumką linii poziomych i pionowych.
  11. Temperowanie kredek.
  12. Wodzenie palcem po torze.
  13. Wrzucanie drobnych monet do skarbonki.
  14. Otwieranie i zamykanie kłódek.
  15. Kartkowanie stron w książkach, czasopismach.
  16. Układanie wzorów z guziczków.
  17. Zabawy konstrukcyjne małymi klockami.

    Rozwijanie sprawności graficznej i motorycznej rąk

    1. Malowanie na dużym arkuszu papieru palcem, gąbką, szmatką, dużym pędzlem:
    • barwnych plam (np. mokre na mokrym - całą powierzchnię kartki zwilżamy i na nią nakładamy farbę gąbką, szmatką, dużym pędzlem. Po wyschnięciu powstałe wzory obrysowujemy kredką, mazakiem, piórem),
    • form okrągłych (balonów, jabłek, piłek),
    • malowanie linii prostych, ukośnych, falistych.
    1. Rysowanie kredą na tablicy, na ciemnym karbowanym papierze, na chodniku.
    2. Lepienie z plasteliny, modeliny, gliny lub ciastoliny kulek, wałków:
    • wykonywanie wylepianek przez wypełnianie konturów plastelinowymi „ciapkami",
    • wykonywanie wylepianek przez rozcieranie plasteliny na kartce.
    1. Formowanie kompozycji z papieru kolorowego (przy układaniu i nalepianiu należy zwrócić uwagę, aby dziecko zachowało kierunek od lewej do prawej strony).
    2. Obrysowywanie szablonów figur geometrycznych od wewnątrz i na zewnątrz.
    3. Zamalowywanie powierzchni prostych figur geometrycznych (trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt) z jednoczesnym ich nazywaniem.
    4. Kopiowanie prostych rysunków o wyraźnych konturach przez kalkę techniczną.
    5. Kolorowanie obrazków w książeczkach dla dzieci.
    6. Malowanie po śladach (po liniach uprzednio namalowanych).
    7. Cięcie po liniach prostych, ukośnych, falistych, wycinanie kół i innych figur geometrycznych (od dużych do małych).
    8. Obrysowywanie liter - duże szablony.
    9. Rysowanie szlaczków według wzoru na kratkowanym papierze, początkowo złożonych z kropek, kresek, potem z elementów liter.
    10. Kalkowanie rysunku z zachowaniem jednego ciągłego ruchu.
    11. Ugniatanie jedną ręką kul z gazety, bibuły.

    Rozwijanie schematu ciała i orientacji przestrzenno- kierunkowej

    1. Spostrzeganie przedmiotów względem siebie jako będących z przodu, z tyłu, przed, za, ponad, poniżej, po prawej lub po lewej stronie.
    2. Określanie miejsca położenia wskazanych przedmiotów; posługiwanie się określeniami: góra, dół, na, pod, za, w.
    3. Uczestniczenie w zabawach typu: Gdzie schowała się lalka?, Ciepło – zimno.
    4. Układanie zabawek według poleceń nauczyciela, np. Połóż misia na drugiej półce, między lalką a pajacykiem.
    5. Określanie kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń:  do góry, na dół, w prawo, w lewo, w przód.
    6. Wskazywanie swoich prawych i lewych części ciała.
    7. Poruszanie się pod dyktando, np. Idź pięć kroków w prawą stronę, dwa do przodu, trzy w lewą stronę.
    8. Składanie z elementów modelu postaci.
    9. Wykonywanie poleceń, np. Podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, stań na prawej nodze.
    10. Rzucanie piłeczek, woreczków według instrukcji: do góry, do tyłu, do przodu, w dół, w lewo, w prawo.
    11. Powtarzanie ruchów drugiej osoby (zabawa w lustro).
    12. Określanie ułożenia ciała w przestrzeni w oparciu o rysunek lub rysunek postaci: Na której ręce dziewczynka ma rękawiczkę? Na której nodze nie ma buta? itp.

    Opracowanie

    Aleksandra Tymborowska – pedagog,

    Magdalena Jerzak – pedagog